om Jesus


Jonas Gardell verkar vara väldigt aktuell just nu. Kultursidorna i de svenska tidningarna gör otaliga intervjuer med författaren och granskningar av hans nya bok; Om Jesus.
Väldigt sugen på att läsa denna faktiskt, jag gillar verkligen Jonas Gardell!
Och framförallt tycker jag han framför en väldigt fräsch bild av Jesus. En nyanserad och förståelig bild som alla människor kan greppa.

Jag tror faktiskt att många kyrkor i den här staden kan behöva det. Sveriges Jerusalem är trots allt inte så fläckfritt.
I mitt egna Sveriges Jerusalem glömmer man ibland bort att det är Gud man tror på.
Man tror att man får Guds välsingelse genom att baka kakor till kaffet.
Närvaro på församlingsmöten, orörda spritflaskor och bevarade mödhommshinnor. Tänk om folk kunde förstå att det handlade om så mycket mer. 

Det handlar inte om hur många gånger i veckan du besöker en kyrka, om du bara går in i den för att "sitta av tiden".
Det handlar inte heller om att avstå från att dricka alkohol. Det handlar om hur du dricker alkohol.
Okej, jag har inte studerat teologi eller så men jag ser verkligen inte synden i ett glas rödvin.

Jag, som väldigt många andra i den här staden har fått en frikyrklig uppväxt. Helt ärligt vet jag inte vad jag tycker om det, eller jag är glad över de kristna värderingarna som jag växt upp med och som format mitt liv till viss del.
Men jag hade velat se alternativ.
Det fanns inga sådana när jag var liten.
Det fanns mina föräldrar, deras kyrka och jag var helt enkelt tvungen att anpassa mig.
Okej, tvungen och tvungen men som tioåring är föräldrarnas väg också din väg att vandra. 

Och jag upplevde det som, nu tänker jag faktiskt skriva det här, som man i vissa fall glömt bort Gud.
Man tog en genväg in i paradiset.
För alla fattar väl innerst inne att det inte handlar om homosexuellas rätt till äktenskap eller abortfrågan.
Det är inte vilken åsikt du har i dessa frågor som spelar roll, egentligen.

Det som spelar roll är du hur du är som människa.
Du kan ha världens mest polerade utsida och ha fyrahundra frikyrkliga vänner men ändå blunda för sånt som är jobbigt.
Bara vara kristen i situationer då det känns bekvämt och välja att blunda när det kränger för hårt. Inte orka se:
Dom som är ensamma. 
Dom som "inte är några riktiga kristna"
Dom som vistas på "okristna" platser.

Men var tror ni Jesus skulle leva nånstans då?
Ni skulle inte hitta honom i en villa med porslin renare än honom själv.
Ni skulle hitta honom på Juneporten. Antagligen eftersom det är där människor behöver honom mest.

Det är detta budskap som Jonas Gardell försöker förmedla i sin nya bok och jag håller med honom om detta till 100 %.
Det behövs någon som rör om i grytan. Som får människor att rannsaka sig själva.
Såklart att det finns många kristna som tagit sig till detta, men i Sveriges Jerusalem borde de vara fler.

Jag reser agg mot människor som väljer att se livet genom en strut. Det finns enkla sanningar och det finns oenkla sanningar. Och ja, livet är fruktansvärt enkelt att leva om man nöjer sig med det man har åstadkommit och sätter sig ner på en pall. Liksom, nu har jag min biljett till himlen säkrad.
Nu har jag förtjänat Guds kärlek.
Du kan inte förtjäna Guds kärlek. Du har den hela tiden.

Som Jonas Gardell skriver; "det handlar inte om att varje söndag be om ny förlåtelse. det handlar om att förstå att man redan är förlåten"

Jag tänker gå igenom livet med en sådan inställning. Jag tänker flytta härifrån och jag tänker  VERKLIGEN inte sitta och blunda och hålla för öronen och låtsas som att det regna.
Som jag skrev i en dikt "händer som ska hjälpa måste våga beröra. Öron som ska lyssna måste våga höra."

Alla människor behöver en Jesus, a savior. Nyheten är att han är för alla, inte bara för de utan sprickor i porslinet.
Några tankar bara.

Ha en fin måndag :*




Kommentarer
Postat av: visornas andan

Otroligt klokt, och jag tror att du har helt rätt.

2009-04-06 @ 15:41:14
URL: http://abstraktion.blogg.se/
Postat av: linsen

håller me dej om allt anna, skitbra skrivet :)

2009-04-07 @ 19:06:40
Postat av: Melina

asbra skrivit. För det är sådana tankar man går runt med som kristen. Man får bara ut information i kyrkan vad som är rätt och fel. Inte hur man känner den kärleken och tron till något man verkligen litar på till 100%. Jag önskar att jag inte växte upp i en kristen familj. Jag fick bara information. Jag saknar det andra, när jag vet att den finns en Gud.

2009-04-08 @ 00:03:12
URL: http://sundayeve.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0